Gründerens ABC – Del 1

I en rekke kronikker framover vil vi legge fram det vi mener er viktige kunnskaper som en grunder må og bør forholde seg til på veien fram til etablering, samt under drift og vekst. På veien dit er det mye kunnskap som skal læres. Læringskurven blir bratt og feil underveis er uunngåelig.  Gründerens ABC skal gi en innledning i det grunnleggende, samtidig som en del tips forhåpentligvis vil kunne redusere kostnader, tidstyver og feiling.

ABC

I en rekke kronikker framover vil vi legge fram det vi mener er viktige kunnskaper som en grunder må og bør forholde seg til på veien fram til etablering, samt under drift og vekst. På veien dit er det mye kunnskap som skal læres. Læringskurven blir bratt og feil underveis er uunngåelig.  Gründerens ABC skal gi en innledning i det grunnleggende, samtidig som en del tips forhåpentligvis vil kunne redusere kostnader, tidstyver og feiling.

Det finnes et hav med verktøy i en leders verktøykasse, likevel er det om, hvilke, hvordan og når som betyr om verktøyet en benytter, har verdi for selskapet. En ser ofte at selskaper drives gjennom korttenkte prosesser som framtvinges pga. oppståtte situasjoner (kalles ofte for brannslukking), i stede for å tenke langsiktig, planlegge strategisk og se hva som er i andre enden om 1, 2 eller 5 år. Har en et langtidsperspektiv i planleggingen vil det gi markedsfordeler og forutsigbarhet.

Entreprenører typisk gründeren, går ofte i feller i sin skapertrang og mål-bestemthet, samtidig kan det gi noen fordeler å ha slik målrettet fokus, da analyser og allslags evalueringer også ville kunne forhindre vekst og mål i noen sammenhenger. Med andre ord, ofte på tross av manglende bruk av gode verktøy. Likevel er fordelene av kunnskap og hva andre har erfart av feil, viktigere en å prøve å feile som tross alt kan gi fatale konsekvenser. Selskap klarer vanligvis å skape store verdier nettopp på grunn av sin målstyring med bruk av gode verktøy, fram tilfeldig valgte strategier, brannslukking og feiling.

De første 3 årene i et selskap er kritiske, særlig i det 3. året men syklusen er selvsagt ikke statisk og kan variere tidsmessig for type selskapsdrift, gründeren og markedsmessige forhold. Selskapets syklus er; identifiserer vekstmuligheter og potensial, etablering, arbeid for å etablere struktur og organisasjon, deretter starter veien mot et mål, i fasen når selskapet har bestemt seg for vekstfase og skal skalere drift og vekst oppstår problemer, fenomenet er ofte kalt for dødens dal. I stede for vekst oppstår store mengder kostnader og veksten går ikke som planlagt og målsatt, selskapet taper i stede mye penger. Ca. 50 % +/- i henhold til SSB (tallene varierer kontinuerlig) går konkurs med et aksjeselskap i løpet av sine første 5 driftsår.

Vi stiller spørsmålet, om selskapene kunne være tjent med bedre verktøy, bedre tilrettelegging, bedre løsninger og briller som rekker lenger? Med vår ABC vil forutsetninger for suksess bli bedre. Å vite om slike selskapssykluser, synliggjøring, identifisering og lære tidlig å bruke rett verktøy, mener vi er å kunne forbedre suksessraten for noen grundere.

Følg med, nye kronikker kommer.

Andre saker

1000002514

Vi er blitt SNAPCHAT og TIKTOK’er

Vi er nå i startfasen på Tiktok og Snapchat med nyhetsformidling, for et bredere publikum.   Vi vil gjøre noe...
lene grunderhjerte 2

GrunderHjerte uke 6 -2025

Lene Klippenberg i Helsekompaniet AS er gjest i podcasten. Vi spør hvordan konkurransen innen trening og helsestudio er. Vi får...
ai generert

På Jæren heter det lagånd og dugnad – I byen heter det svart-arbeid og skatte-unndragelse.

Alle sør for Skjævelandbrua vet at det å hjelpe andre er mer normen enn unntaket. De som ikke stille med...